Barnen på avdelningen Kristallen visar vägen till en hållbar framtid

Vad kan det vara, är det skräp eller kanske en skatt? Och vem tar hand om det? När barnen på avdelningen Kristallen på förskolan Eken i Överum började ställa frågor om skräp de
hittade i naturen växte skräpprojektet fram, ett kreativt och lekfullt sätt att lära mer om miljö, hållbarhet och återvinning.

Frågorna ledde in i arbetet med sopsamlarmonstren – figurer som lär barn om återvinning och hållbarhet. Tillsammans skapade barnen egna monster av återvunna material och gamla saker. Ett tyg blev till monstret Flamman, en sköljmedelsflaska förvandlades till Plastis och gamla glas-skålar fick nytt liv som Glas-Klara.

Barnen lärde sig också sånger, danser och tecken om monstren och byggde till och med ett eget konstverk av skräp från naturen, som fick namnet ”Hopptornet i Jonsäng”. Som avslutning bjöd de in föräldrar och syskon till en vernissage, där stoltheten över att få visa upp sitt arbete var stor. Monstren ställdes även ut i föreningslokalens fönster på piazzan i Överum över sommaren, så att alla kunde ta del av projektet.

– Barnen har verkligen visat vägen i det här arbetet, säger pedagogerna. De har varit nyfikna, kreativa och ”lärt” sina familjer om sortering och monstrens egenskaper.

Kristallen ser arbetet som en del i sitt långsiktiga mål – att ge barnen förståelse för hur vardagens val påverkar naturen och hur vi tillsammans kan bygga ett hållbart samhälle.

Under projektet har barnen fått lära sig både nya saker och haft roligt tillsammans. Barnen berättar att de nu vet vart olika typer av skräp ska slängas och att Kompostina inte vill ha för mycket rester, utan blir glad när maten äts upp. Och en viktig sak: skräp hör inte hemma i naturen, det ska ges till monstren!

Roligast har varit lite olika – att sjunga, måla, skapa de stora monstren tillsammans, ha vernissage och visa upp arbetet för föräldrarna. Någon tycker att ”allt har varit roligt”. Det viktigaste var ändå att alla hjälptes åt att skapa monstren tillsammans!

Många av barnen nu har börjat i skolan men intresset lever vidare hos de yngre och arbetet med miljö och hållbarhet fortsätter, med barnens fantasi som drivkraft och framtiden i fokus.