Att secondhand är klimatsmart är ingen hemlighet. I stället för att slänga kan du glädja någon annan och samtidigt bidra till en mer hållbar konsumtion. Möt Stina och Kristian, två lokala entreprenörer och eldsjälar som gör det enklare att handla modern och hållbar second hand!

Hej Stina Qubti, VD och grundare av Busfrö Secondhand! Du vill få fler att upptäcka det vettiga, och roliga, med att handla secondhand – hur kom du på idéen?

– Min ambition med uppstarten av Busfrö-konceptet 2010 var egentligen att skapa ett meningsfullt och roligt jobb åt mig själv. Jag började jobba i butik för 35 år sedan och älskade energin och kundmötena från första stund. I början på 2000-talet kände jag dock att jag inte ville vara med och bidra till överkonsumtionen längre och då satte tankarna på Busfrö igång på riktigt.

– Min vision med Busfrö är att lyfta second hand-upplevelsen till en ny nivå som lirar med vad dagens konsumenter både efterfrågar och förväntar sig när de shoppar – ett företag där jag kunde kombinera min stora passion för secondhand med min yrkeserfarenhet från handeln.

Kristian Gustavsson är grundare av Trippolo som startade 2013 och idag har tre butiker i Västervik med stort fokus på hållbarhet.

Kristian, vilken är din din drivkraft?

– Skapandet. Att få skapa något jag själv gillar och själv får bestämma hur det ska se ut.

Vad kan man hitta i butikerna?

– Vi på Trippolo erbjuder kläder, heminredning, leksaker, sport, fritid, böcker, musik, film, spel, pussel och tv-spel, säger Kristian. Ett brett utbud med andra ord. Samma sak gäller på Busfrö.

– Nästan allt! ler Stina. Vi började som ett renodlat barnkoncept men är idag ett småvaruhus med ett brett sortiment av kläder till hela familjen, leksaker, babytillbehör, sportartiklar och heminredning. Och vi fyller på hyllorna konstant!

Vad är populärast?

– Kläder! Kläder är utan tvekan populärast, säger Kristian och Stina instämmer:

– Damkläder och accessoarer är alltid populära. Vi säljer väldigt mycket funktionsplagg till barn också, speciellt vid skolstart och säsongsbyten. Och hemavdelningen är mycket uppskattad, både av dem som flyttar hemifrån och dem som gillar att piffa och förnya i hemmet.

Varför ska man välja cirkulärt istället för att köpa nytt?

– Miljövinsten är ju såklart den främsta anledningen. Men sen är det både roligt att kunna hitta unika plagg och ekonomiskt smart att välja second hand också, säger Stina. Kristian är inne på samma spår.

– Det klassiska svaret är för miljöns skull. Men jag skulle också vilja säga att man kan hitta så mycket som inte finns att köpa nytt idag. Även om det är klassiska svar så är miljön och ekonomin mycket bra skäl till att välja cirkulärt.

Både Stina och Kristians butiker säljer varor på kommision, vilket innebär att inlämnaren får 40 % av försäljningspriset.

– Kärnan i Trippolo är våra kunder som lämnar in varor. Utan dem är företaget ingenting, menar Kristian Gustavsson.

Busfrö driver dessutom ett franchisekoncept.

– Idag har vi 14 butiker i kedjan och är marknadsledande inom kommersiell second hand, något vi är mycket stolta över säger Stina och berättar att idéen kom till när efterfrågan på utökat sortiment och fler Busfröbutiker växte snabbt.

– Jag blev nyfiken på vad som skulle kunna hända om jag tog med mig kundernas önskemål och krokade arm med andra drivna personer som ville starta eget.

– Att satsa på franchise är ett beslut jag inte ångrar. 2014 släppte jag in första
franchisetagaren på utvecklingsresan, vilket var både lärorikt och roligt. Att driva eget företag kan kännas ensamt när man inte har någon att bolla sina tankar med så det är verkligen en ynnest att få göra den här resan tillsammans med de här tjejerna!

Hur bra är Västerviksborna på återbruk?

– Otroligt bra. Både varumängd och efterfrågan ökar, menar Kristian.

– Med tanke på att vi på Busfrö har över 15 000 hushåll som lämnar in saker hos oss och att det i Västervik finns cirka 12 000 hushåll så skulle jag säga att vi är riktigt bra på återbruk, säger Stina och fortsätter:

– Vi har också ett bra utbud av second hand i Västervik, både ideella och kommersiella aktörer, och det tycker jag är viktigt. Det har nog bidragit till att många lokalbor upptäckt second hand.

– Vi som jobbar på Busfrö brinner för att generera samhällsnytta och tillsammans med Västerviksbornas engagemang så gör vi verklig skillnad. Det skapar en härlig stämning av ”vi gör det här tillsammans”, menar Stina.

– Hos oss är det lite snack och mycket verkstad och det tror jag tilltalar många som vill vara med och bidra till hållbar utveckling. Och framtiden för second hand ser ljus ut, menar Stina. Fler och fler konsumenter går över till att göra mer hållbara köpval.

– Alla kan göra någonting! Du behöver inte bosätta dig ”off the grid” och bli självförsörjande för att det ska räknas som en insats. Börja med att tänka på var du handlar. Gynnar du de lokala företagen som främjar hållbarhet så kommer också det utbudet att växa.