Nya Målserum är mer än en återvinningsanläggning. Med över 100 000 besök per år har ambitionen varit att skapa en hållbar anläggning med en trygg, grön och inspirerande miljö där det ska vara lätt att göra rätt.

– De cirkulära flödena med återbruk, återvinning och hållbarhet är avgörande frågor för framtiden, det ska vara en positiv upplevelse att komma till återvinningscentralen och det ska vara lätt att göra rätt, säger Annelie Johansson, Marknadschef.

När du besöker nya Målserum kommer du mötas av gröna omgivningar med träd och gräsytor och du kan lasta av i skydd under tak som bärs upp av träbjälkar.

– Vi vill uppmuntra besökarna, de ska känna att de gör något betydelsefullt och bra för samhället när de kommer hit. En säker arbetsmiljö och trafiksäkerheten har varit andra viktiga aspekter. Tafiken med tunga arbetsfordon är nu helt separerad från besöksdelens fotgängare och privatbilister, säger Ruben Öberg, Utvecklingschef.

Nya Målserums avfallsanläggning blir en trygg, modern och hållbar återvinningscentral. Här väntar större ytor, säkrare trafikmiljö, tydlig skyltning, bättre flöden och minskad trängsel, även vid hög belastning.

Nuvarande Målserum invigdes 1990 och har idag växt ur sin kostym. Det finns möjlighet att sortera ut sitt avfall i över 50 olika fraktioner. Ökade avfallsmängder kräver fler transporter och hittills har arbetsfordon och tunga lastbilar behövt dela på samma yta som privatkunderna. Dessutom är Målserum byggt på den gamla avfallsdeponin som ska sluttäckas.

Genom satsningen på nya Målserum erbjuds en mer attraktiv återvinningsupplevelse som både ska underlätta rent praktiskt och samtidigt inspirera till mer hållbara val.

– Målet är en välkomnande och hållbarhetsinspirerad återvinningscentral som uppmuntrar och ger bättre möjligheter att återvinna, återbruka och tänka mer cirkulärt, berättar Åsa Lindman, förvaltare för avfall & återvinning. Samtidigt skapar vi en tryggare och effektivare avfallshantering och bidrar till en mer hållbar kommun.

Nya Målserum invigs 28 juni och öppnar för återvinning 29 juni 2026.

Program för invigningen hittar du på www.vmeab.se/nyamalserum